Darkglass Electronics on löytänyt lyhyessä ajassa tiensä lukuisien basistien pedaalilautoihin. Uskomattoman meheviltä kuulostavat overdrive-pedaalit ovat vakuuttaneet soittajia ympäri maailmaa. Merkkiä näkee laajalti eri maailman musiikkilehdissä, ja olen itsekin pitänyt viime vuosina sen pedaaleita ykkösvalintana basisteille, jotka himoitsevat putkivahvistinmaista säröpedaalia.
Mikä mielenkiintoisinta, Darkglass on juuri julkaissut bassovahvistimen. Microtubes 900 -nimistä vahvistinta kuultiin ensimmäistä kertaa viime tammikuun NAMM-messuilla. Tapasin tuolloin merkin perustajan, chileläisen Douglas Castron, ja kuulin ensimmäisten joukossa tätä uskomattoman pientä mutta tuhtisoundista bassovahvistinta. Darkglassin messustandillä kävi kova kuhina, ja parveilijoiden perusteella vaikutti siltä, että kiinnostusta riittää ympäri maailmaa.
En tiedä merkistä tai sen historiasta juuri mitään, joten otin messuilta palattuani yhteyttä Douglasiin ja sovin tapaamisen hänen tuotantotiiminsä kanssa yrityksen uusin toimitiloihin Helsingissä.
Vaikka Darkglass Electronicsin nousu maailman ykkösvalmistajien kärkikahinoihin on tapahtunut nopeasti, paljastui, että taustalla on todellinen ”vaikeuksien kautta voittoon” -tarina, jonka myötä heidän menestyksensä ei tuntunutkaan enää niin itsestään selvältä.
DOUGLAS CASTRO oli opiskellut elektroniikkaa kotimaassaan Chilessä ja tehnyt useita eri pedaaleita. Suomi oli hänelle kaukainen paikka, joka oli hänelle tuttu vain maailmalla menestyneiden metallibändiemme kautta. Hän fanitti kovasti Stratovariusta ja Nightwishiä.
Douglas opiskeli Suomessa vaihto-oppilaana ja tapasi täällä ollessaan naisen. Suhde vakavoitui ja lopulta Douglas muutti Chilestä pysyvästi Suomeen.
Hän oli jo tavannut fanittamansa Stratovariuksen soittajat Matias Kupiaisen ja Lauri Porran heidän Etelä-Amerikan kiertueellaan ja löysi Suomessa lisää hengenheimolaisia nyt jo puretun 5 by 5 -studion tiloista. Douglas jatkoi elektroniikkaharrastustaan ja tavoitteli unelmaansa putkivahvistinmaisesta bassosärkijästä studion huoltotiloissa.
Douglaksen alku Suomessa oli hankala, mutta ei kulunut kauan kun hänen pedaalinsa alkoivat olla niin haluttuja, ettei hän pystynyt vastaamaan kysyntään. Ratkaistaaksen ongelman Darkglass Electronics sopi yhteistyösopimuksen pohjoisamerikkalaisen 3 Leaf Audion kanssa, jonka pedaaleita on näkynyt Suomessakin.
Näiltä ajoilta ovat peräisin Darkglassin valikoiman peruskivet: vanhalta 70-luvun putkivahvistimelta kuulostava Vintage-sarja ja modernimpi, hieman Ampeg SVT 2 Pron soundia muistuttava B7K-sarja.
DARKGLASSIN nimi alkoi levitä maailmalla, ja Douglasin pedaaleita saatiin kiertoteitse myytäväksi Suomeenkin. Kieltämättä kuvio oli täältä katsottuna eriskummallinen: eteläamerikkalaisen immigrantin Suomeen perustama firma valmistutti pedaalinsa Yhdysvalloissa, josta ne jaeltiin ympäri maailman. Osa päätyi myös täkäläisille markkinoille, niiden suunnittelijan uuteen kotimaahan.
Jonkinlainen käännekohta yrityksen uralla tapahtui kun Douglas päätti siirtää vuonna 2015 tuotantonsa takaisin Suomeen. Hän oli löytänyt kotimaisen alihankkijan ja palautti koko prosessin omiin käsiinsä uudessa kotimaassaan. Hän oli oppinut paljon seikkailustaan ulkomaisen alihankkijan kanssa ja päätti nyt pitää kaiken omissa hyppysissään. Vuonna 2016 pedaalien kasaaminen, testaaminen ja tilausten käsittely tapahtuvat kaikki saman katon alla.
TAPAAMME teollisuusalueen tiloissa argentiinalaisen Marcos Barilattin ja chileläisen Rafael Castillon. Rafael vastaa teknisestä puolesta ja Marcos puolestaan tuotannosta. Marcos opastaa meitä läpi tuotantotilojen kertoen samalla yhtiön nykytilasta erinomaisella englannin kielellä.
Darkglass Electronicsilla on nykyään yhdeksän työntekijää Suomessa ja kaksi Chilessä sekä Yhdysvalloissa yksi työntekijä, joka hoitaa pääosin merkin endorsement-artistien asioita. Hän on tehnyt hyvää työtä, sillä Darkglassin pedaaleita käyttävät muun muassa Faith No Moren Billy Gould ja basistilegenda Tony Levin.
Huomaan, että Marcos on sujuvasanainen kerronnassaan, ja koska heidän tuotantonsa vaikuttaa todella organisoituneelta, minun on pakko kysyä, missä hän on työskennellyt aikaisemmin.
– Dell-tietokoneilla, hän vastaa muitta mutkitta.
Tuotantopäällikkö, joka on tehnyt uransa vaativassa teollisuudenhaarassa, on selkeästi tuonut oppejaan myös valittevan usein lapsenkengissään tepastelevaan musiikkiteollisuuteen. Darkglassin tuotantoprosessi on yrityksen kapasiteettiin nähden sanalla sanoen vakuuttava.
Darkglass hankkii nykyään kotelonsa Suomesta, helsinkiläiseltä Amak-nimiseltä konepajalta. Koteloiden tyylikäs laserleikkaus on puolestaan riihimäkeläisen LMP-Merkkauksen käsialaa. Piirikortit tulevat kolmesta eri lähteestä, ja ne kaikki ovat ankaran laaduntarkkailun kohteena. Prosessi tuntuu olevan loppuun asti hiottu, sillä Darkglassin työntekijät tietävät tarkasti, kuka on kolvannut kompontentit korttiin, milloin mikäkin pedaali on tehty ja mihin pedaalit lopulta päätyvät. Tämä tieto on säilöttynä modernisti tietokoneella eikä käsin merkittyjen allekirjoitusten varassa, kuten boutique-pedaalien maailmassa on yleensä ollut tapana.
Prosessin hiominen on tuonut yritykselle kallisarvoista tietoa, sillä Yhdysvaltojen ja Euroopan lisäksi Darkglassin efektejä menee paljon myös Japaniin ja Kiinaan, joista jälkimmäinen kasvaa Marcoksen mukaan markkina-alueena huimaa vauhtia.
He ovat innoissaan Suomesta maana, sillä se on heidän mukaansa loistava paikka yrittää. Darkglass painaa ylpeänä pedaaleihin Made in Finland -tarran, joka herättää positiivisia mielikuvia maailmalla.
Lisäksi Darkglass työllistää eri maista Suomeen muuttaneita ihmisiä. Suomalaisten ja chileläisten lisäksi heillä on tai on ollut töissä muun muassa etiopialaisia, liettualaisia ja venäläisiä työntekijöitä. Marcos pitää alaisistaan ja on tyytyväinen pystyessään auttamaan monia maahan muuttaneita adaptoitumaan Suomeen.
OMA VAHVISTIN on luonnollinen jatko Darkglassin tuotevalikoimalle. Moni soittaja on käyttänyt yhtiön pedaaleita kytkemällä ne suoraan päätevahvistimeen, joten tehokkaan transistoripäätteen lisääminen komponenttien kanssa samaan koteloon ei ole lopulta niin kaukaa haettu idea.
Uusi Microtubes 900 sisältää Darkglassin molemmat säröpiirit, joihin heidän pedaalinsakin perustuvat. Vahvistimessa on mukana Vintage Microtubes- ja Microtubes B3K -pedaalien piirit.
Tehoa he ovat saaneet ängettyä pieneen runkoon huimat 900 wattia. Vahvistin on myös kevyt: se painaa vain vähän yli kolme kiloa. Kierroksemme lopuksi kuulemme sen luonnollisesti saturoivaa soundia heidän testihuoneessaan. Kuulokuvani meluisilta tammikuun messuilta olivat oikeat.
– Tällaisen vahvistimen olisin itsekin halunnut joskus vuosia sitten, totean hiljaa mielessäni.
Basistien suurin ongelma on saada soittimelleen luonnollinen yliohjautuminen, ja tätä tarkoitusta varten maailma on pullollaan pedaaleja ja vahvistimia, jotka yrittävät kuulostaa vanhalta putkivahvistimelta.
Tuntuu, että kuitenkin vasta Darkglass on onnistunut tavoitteessaan. Vahvistinta on tilattu ennakkoon huimia määriä, mikä tekee tuotantopäällikön iloiseksi mutta toisaalta myös huolestuneeksi.
Marcoksen mukaan vahvistimen tuotannon suunnittelu on vaatinut heiltä kaikilta paljon sitoutumusta, intohimoa ja ylipitkiä työpäiviä. Mutta hän on ylpeä lopputuloksesta.
– En tiedä, mitä lähiviikkoina tapahtuu. Jos vahvistimen suosio räjähtää käsiin, emme ole siihen valmiita. Mietin tuotantoprossia liki yötä päivää pystyäkseni vastaamaan kysyntään.
Darkglass Microtubes 900 -vahvistin on nyt testattavana ainakin helsinkiläisissä musiikkikaupoissa. Jos SVTmäinen särö kolmen kilon vahvistimessa kuulostaa liian hurjalta ollakseen totta, kannattaa se käydä kuulemassa omin korvin.
26.10.2016 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja on Custom Boardsin omistaja ja pitkän linjan kitararoudari.
If you shop from outside the European Union, you will see all prices VAT 0 % at the checkout, so you can order without paying the 24% VAT.